سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

دانش، زمام دار و کردار، راننده و نفس(مرکبی) سرکش است . [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - فقه هوش مصنوعی - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - فهرست فصوص و فتوحات - ما چند روح داریم؟ - 
انرژی های آزادشونده غیرهمسو 1 + چهارشنبه 98 شهریور 27 - 12:0 عصر

«طوقی» را یادم هست
درسی در کتاب فارسی
زمان دبستان
پرنده‌ای که در دام‌ افتاده‌ها را هم‌جهت کرد
هم‌راستا
تا اوج بگیرند
حرکت کنند و از تله شکارچی بگریزند

پرنده‌ها انرژی داشتند
انرژی‌های خود را نیز آزاد می‌کردند
با تمام قوا
مصرف
اما
همسو نبودند
غیرهمسو
«انرژی‌های آزادشونده غیرهمسو»
این بود که پرواز نمی‌توانستند!


می‏چرخانی، با انرژی زیاد، کلّی نیرو مصرف می‏کنی، تا در مسیر درست بگردد و کار درست را انجام دهد. اما تا رها کنی، دوباره چپ‏گرد می‏شود، می‏افتد در مسیری که نباید، انگار سطح شیب‏داری بزرگ است و جاذبه طبیعی زمین مدام در حال مقابله با تو. چرا خداوند طبیعت را علیه تعالی نظام بشر خلق کرده است؟! آیا واقعاً این‏طور است؟ یا ما این‏طور می‏پنداریم؟ آیا خودسقوطی اخلاقی بشر یک مکانیزم خودکار است یا ما خیال می‏کنیم که هست؟ اگر نیست پس چرا هست؟! و اگر هست، از کجا شده است؟ خدا کرده است یا بشر؟ اگر بشر، کی و کـِی و کجا؟ چگونه اصلاً؟
در این نوشته مختصر، نوشته‏ای که تلاش شده به اصل مطلب بپردازد و از حواشی پیراسته باشد، خواهید یافت پاسخ سؤالات فوق را. امیدوارم، به حول و قوّه خدا.


اجتماع ِ بشر و قایقی که مسیر می‏خواهد
باستان‏شناسان سابقه تاریخی زندگی انسان را بر اساس استخوان‏ها و نقاشی‏هایی که در غارها پیدا کرده‏اند، بسیار مشابه نظریه «فرگشت» * داروین ** ترسیم کرده‏اند. ما نیز این نظریه را از آن رو که در کودکی نظام آموزشی به خوردمان داده است مسلّم دانسته و بدون هیچ تحقیق و بررسی پذیرفته‏ایم. این‏که انسان‏های اولیه نه سخن گفتن می‏دانستند و نه آداب شهرنشینی و اجتماعی زندگی کردن را. آن‏ها بیشتر شبیه به میمون‏هایی معرفی می‏شوند که تک‏تک و جدا از هم در غارها پناه گرفته و بدون ارتباط با هم زندگی می‏کردند. با این‏که می‏بینیم حتی میمون‏ها نیز زندگی اجتماعی دارند، باز هم باستان‏شناسان اصرار بر دور کردن زندگی انسان‏های اولیه از اجتماع دارند. تا پس از آن، ترس از جانوران درّنده و ناتوانی‏های فردی را محور تشکیل اجتماع و جامعه انسانی قرار دهند.
اما در نظریه اسلامی، هنگامی که قرآن را مطالعه می‏کنیم و روایات را بر می‏رسیم، با رویکرد دیگری مواجه می‏شویم. تمام ادیان ابراهیمی *** سرگذشت متفاوت و دیگرگونی برای بشر ترسیم کرده‏اند. انسان در این نگرش، از ابتدا نه تنها اجتماعی زندگی می‏کرده و جامعه داشته است، که رهبر داشته و سخن گفتن نیز می‏دانسته. آدم و حوا از روز نخست هبوط به دنیا می‏توانسته‏‏اند با یکدیگر گفتگو کنند و در همین اثنا، آدم به عنوان نبی و رسول از جانب خداوند منصوب بوده است، تا جامعه کوچک انسانی آن روز را هدایت و رهبری نماید. از این منظر، انسان از روز نخست خلقت به صورت اجتماعی زندگی می‏کرده و این اجتماع هرگز بدون مسئول و راهبر تعیینی و مشخص از جانب خالق رها نشده است.
انبیاء یا همان فرستادگان الهی برای هدایت بشر، جامعه انسانی را به «قایق» و «کشتی» تشبیه کرده‏اند****. جامعه با تمام ارزش‏های سیاسی و فرهنگی و عملکردهای اقتصادی‏اش مانند یک قایق آحاد بشر را در خود جای داده و به سوی مقصدی حرکت می‏دهد. طبعاً اگر سکان این قایق در اختیار فرزانگان و برگزیدگان نباشد، آن‏هایی که راه را می‏شناسند و از جانب خالقِ این قایق برای هدایت آن نصب شده‏اند، هر روز به سمتی می‏رود و گرفتار طوفان‏ها و گرداب‏های فتنه شده و در ناکجاآباد گم می‏شود. قایق یک مسیر واحد می‏خواهد. مسیری که تغییر نکند تا به مقصد برسد و در بندرگاه پهلو بگیرد. چگونه می‏شود با تغییر نسل به نسل رهبران اجتماعی، قایق بشریت تغییر مسیر ندهد؟

کثرت انبیاء و گمراهی بشر در غیبت
اگر مسیر یکی‏ست و راه تغییر نمی‏کند، تا جامعه انسانی به مقصد برسد، یک نبی کافی نبود؟ همان حضرت آدم تمام راه را که به فرزندان خود نشان داد، سکان را سفت نگه می‏داشتیم و تا انتها می‏رفتیم. چرا نبوّتی پیاپی؟
راز کثرت انبیاء در گمراهی دم به دم بشر است. گمراهی‏ای که با رفتن هر پیامبر حادث می‏شد. آدم(ع) که به رحمت خدا رفت، بخشی از فرزندان او به گمراهی کشیده شدند، نبوّت «شیث» ***** را انکار کردند و سر قایق جامعه را گرفتند و کشیدند به سمت فساد و گناه، مسیری که خداوند انسان را برای آن خلق نکرده بود. طبیعتاً باید یک روز نوح(ع) می‏آمد و کشتی بشریت را یک‏بار دیگر به مسیر صحیح باز می‏گرداند.
عادت تاریخی بشر بر همین رقم خورده است که با غیبت هر نبی به فساد کشیده شده و جامعه الهی را از مسیر صحیح خارج سازد. تا جایی‏که چهل روز نبودن موسی(ع) را نیز تاب نیاورده، گوساله‏پرستی اختیار کرد.
پروژه تاریخی انبیاء «رشد» بشر بوده است. انسان‏ها در هر مرحله از نبوّت گامی به پیش رفته و جامعه‏پذیری الهی را فرا گرفته‏اند. روزی که با لحظه‏ای غیبت نبی به فساد می‏افتادند گذشت و به دوره‏ای رسید که سال‏ها فقد نبی نتواند آن‏ها را از اصول اعتقادی دور سازد. این رشد تا جایی پیش رفت که باری تعالی دیگر نیازی به ادامه نبوّت ندید و آن را در آخرین فرد این گروه ختم کرد. جامعه انسانی به مرحله‏ای رسید که می‏تواند ولو در فرقه و گروهی کوچک از مؤمنین، آرمان‏ها و اندیشه‏های نبی را حفظ نماید و به دست نسل‏های بعد برساند، با تمام احکام و دستوراتش، بدون نیاز به این‏که دوباره نبی جدید بیاید و خبر از غیب بیاورد.

-------------------------------
*
  تکامل یا فرگشت یا برآیش (یا به‏گونه‏ ویژه‏تر تکامل زیستی یا اندامی) عبارت است از دگرگونی در یک یا چند ویژگی فنوتیپی موروثی که طی زمان در جمعیت‏های موجودات زنده رخ می‏دهد. این ویژگی‏های فنوتیپی، که از نسلی به نسل بعد جابجا می‏شوند؛ صفات ساختاری، بیوشیمیایی و رفتاری را تعیین می‏کنند. داروین متأثر از نظرات توماس مالتوس در رساله‏ اصل جمعیت؛ به این نتیجه رسید که رشد جمعیت به آسانی می‏تواند به «تنازع بقا» منجر شود؛ و در این رقابت زاده‏های با مطلوبیت بیش‏تر، بر دیگران برتری خواهند داشت. محدودیت منابع باعث می‏شود تا در هر نسل بسیاری از زاده‏ها پیش از رسیدن به سن تولیدمثل تلف شوند. این ایده می‏توانست گوناگونی جانوران و گیاهان را، در عین اشتقاق از اجداد مشترک توضیح دهد؛ و در عین حال این شرح تنها با استفاده از قوانین طبیعی که برای همه‏ اشیاء یکسان بودند، فراهم می‏شد.
** چارلز رابرت داروین (به انگلیسی: Charles Robert Darwin) (زاده 12 فوریه 1809 انگلستان – درگذشته 19 آوریل 1882 انگلستان) زیست‏شناس و زمین‏شناس انگلیسی بود. از آثار او می‏توان خاستگاه گونه‏ها یا «منشأ انواع» (1859) و تبار انسان، و انتخاب طبیعی در ارتباط با جنسیت (1871) را نام برد. او از اعضای انجمن سلطنتی بریتانیا بود. از کتاب او با نام کامل «خاستگاه گونه‏ها به وسیله انتخاب طبیعی» به عنوان یکی از مهم‏ترین کتاب‏های دنیا یاد می‏شود.
***  عنوان دین‏های ابراهیمی یا اَدیان ابراهیمی در مطالعه تطبیقی، در مورد دین‏هایی استفاده می‏شود که از سنت باستانی ابراهیم در نوشته‏های سامی الهام می‏گیرند. اسلام، مسیحیت و یهودیت در این طبقه قرار می‏گیرند. در عین حال، ممکن است خود پیروان این دین‏ها باور متفاوتی داشته باشند.
****  اشاره به حدیث نبوی(ص): «یک فرد گنهکار، در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود، و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری‏ برداشته و به سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض کنند، در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می‏کنم!، اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولی نمی‏کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده و یکباره همگی در دریا غرق می‏شوند» (تفسیر نمونه، ج‏3، ص37)
*****  نام شیث در قرآن نیامده است، اما در احادیث و روایات اسلامی، نام شیث به عنوان یکی از پیامبران در اسلام ذکر شده‏است. سومین فرزند آدم و حوّا پس از هابیل و قابیل است. شیث پس از قتل هابیل به‏دستِ قابیل، متولّد گشت و حوّا او را جانشینی برای هابیل دانست. عمر شیث 912 سال نوشته شده‏است. او صاحب فرزندان بسیاری شد.

[ادامه دارد...]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

سه شنبه 102 اسفند 29

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
انرژی های آزادشونده غیرهمسو 1 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

X