سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

از خدا بترس هر چند ترسى اندک بود ، و میان خود و خدا پرده‏اى بنه هر چند تنک بود . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
سوشیم + جمعه 99 آبان 16 - 1:44 عصر

یعنی سوشی ِ من!
یعنی چه؟!
یعنی ما هم سوشی درست می‌کنیم؟!

مریم شروع کرد
نمی‌دانم کجا دیده
یا از کجا شنیده
شاید در کلاس آشپزی
چند وقتی می‌گفت: می‌خوام سوشی درست کنم!
- اصلاً تو می‌دونی سوشی چیه؟
من خیلی وقت پیش مطالعه کرده‌ام
داستان طولانی‌ای دارد:
ما ایرانی‌ها در نمک می‌گذاشتیم
ماهی را
تا خراب نشود و مدت‌ها بماند



یا خشک می‌کردیم
آویزان در کلبه‌ای چوبی
درست مثل سونای خشک
آتش روشن می‌کردند تا گرم شود
خب دود هم می‌کرد
نه این‌که تعمداً بخواهند دودی شود



ژاپنی‌ها راه دیگری یافتند
استفاده از الکل!
بله
وقتی برنج را نیم‌پز می‌کردند
کمی بخار می‌دادند
می‌ماند و تخمیر می‌شد
به الکل تبدیل
حالا ماهی را لای برنج
ورقه‌ورقه
مدت‌ها می‌ماند و خراب نمی‌شد
باکتری‌ها و قارچ‌ها را اجازه رشد نمی‌داد خب



حالا می‌پختند شاید
یا دیدند خام هم می‌توانند بخورند
این پیشینه سوشی است

امروزه البته دیگر این‌طور نیست
تشریفاتی شده
نه برای نگهداری
فقط برای طعم و مزه
برنج تخمیر شده را فشار می‌دهند تا کوفته شود
ورقه‌ای ماهی خام روی آن
می‌گذارند جلوی مشتری
همین
با تزیین‌هایی از جلبک مثلاً
یا سس‌ها و طعم‌دهنده‌ها



مریم: یعنی خوردنش حرام است؟!
- قطعاً اگر برنج تخمیر شده باشد بله!

اشتیاق بچه‌ها را که دیدم
تصمیم گرفتم درست کنم
نه با ماهی
نه با برنج تخمیر شده
که با موادی متفاوت



یک روز که کوکوسبزی داشتیم
خب البته که چهارشنبه‌ها
برنج را بیشتر آب ریختم
شفته و نرم
کته یعنی
درست مثل روش پخت گیلانی‌ها
فشرده و کوفته
کوکو هم به جای ماهی

دوست داشتند
نه به خاطر تفاوت طعم و مزه
که به خاطر تفاوت در ظاهر

ظاهر مهم است
حداقل در بحث آشپزی که هست
خیلی زیاد هم
معمولاً تلاش می‌کنم به ظاهر غذا هم توجه کنم



وقتی خوردن غذایی که انسان از آن کراهت دارد نهی شده
پس ظاهر غذا باید میل‌پسند باشد
خواستنی
نباید غذایی را خورد که ظاهر آن اشمئزاز می‌آفریند
(خاک عالم بر سر آن غربی‌هایی که غذاها را با ظاهرهای زننده نشان می‌دهند
گاهی عکس‌هایش در جای‌جای اینترنت دیده می‌شود
گاهی کیک‌هایی که حال بیننده را به هم می‌زنند
این‌ها اصلاً خوردن ندارند)

غذا باید باب میل باشد
اولش هم ظاهر!

قال عَلَمُ التُّقی(ع): «مَرَارَةُ الدُّنْیَا، حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ؛ وَ حَلَاوَةُ الدُّنْیَا، مَرَارَةُ الْآخِرَةِ.» (نهج‌البلاغه، ح251)
تلخى دنیا شیرینى آخرت است و شیرینى دنیا تلخى آخرت. (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: فرزند 535 - آشپزی 93 - سیده مریم 281 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
سادگی ِ کیک + سه شنبه 99 آبان 13 - 6:39 عصر

رفتیم قنادی گل لاله
نداشت
رفتیم مهدی
گفت بعدازظهر می‌آورد
پرسیدم: بریم داغ‌داغ؟
سیدمرتضی مخالف بود
پس رفتیم کندو
برای خریدن کیک
امروز روز تولد بود
تولد دو انسان بزرگ

متعجب شدم
همه‌مان
یک کیک کوچک
کوچک‌ترین کیکی که می‌شد تصوّر کرد
60 هزار تومان

شاید اگر خودم بودم می‌خریدم
ولی بچه‌ها مخالفت کردند:
خیلی گران است!

- برگردیم خودم می‌پزم
وقت زیاد نبود
پیش‌بینی نکرده بودم
این شد که یک کیک خانگی ساده پختم
البته نه که خیلی ساده
کمی آتش‌فشانی!



کیک را برش دادم
وسط آن شمع
بدون خامه‌کشی
ولی خوشمزه
حداقل نظر بچه‌ها که این بود
شاید هم ملاحظه مرا کرده بودند :)



یاد کیک سیدمرتضی افتادم
هفته پیش
وقتی گفت:
یه ایده برای تزیین کیک دارم
مریم که یه روز کیک پخت تزیینش با من
- چرا یه روز؟
چرا مریم؟
خودت همین الآن یکی بپز و تزیین کن!



خیلی زحمت کشید
از صفر تا صد
کیک را خودش پخت
تزیین را هم خودش



کار مریم هم حرف نداشت
دو هفته پیش
معلم ورزش خواسته بود
نقاشی یا کاردستی
یک اثر هنری
و مریم تصمیم گرفت کیک بپزد:



این یعنی شاگردان از استاد بهتر شده‌اند!

امروز هم گذشت
و ما جشن کوچکی گرفتیم
در کنار هم
اگر چه با یک کیک ساده
همراهی با شادی اهل بیت (ع)
شادی تمامی فرشتگان
تولد رسول مکرّم اسلام (ص)
و امام جعفر صادق (ع)

قال خلیفةالله(ع): «فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَقْصِمْ جَبَّارِی دَهْرٍ قَطُّ إِلَّا بَعْدَ تَمْهِیلٍ وَ رَخَاءٍ، وَ لَمْ یَجْبُرْ عَظْمَ أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ إِلَّا بَعْدَ أَزْلٍ وَ بَلَاءٍ، وَ فِی دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْبٍ وَ مَا اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْبٍ مُعْتَبَرٌ» (نهج‌البلاغه، خ88)
خداوند سرکشان هیچ روزگارى را درهم نشکست مگر پس از مهلت دادن و آسایش، و شکستگى هیچ امتى را جبران ننمود مگر بعد از تنگنایى و سختى و رنج، و در سختى هایى که به سوى آن مى روید، و در حوادثى که پشت سر گذاشتید عبرتهاست. (ترجمه انصاریان)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - آشپزی 93 - هنر 24 - سیده مریم 281 - سید مرتضی 271 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
آشپزک + جمعه 99 آبان 9 - 9:55 صبح

دوره که تمام شد
فنی و حرفه‌ای
برنامه غذایی را از دیوار جدا کردم
گذاشتم جلوی مریم:
غذاهایی را که یاد گرفته‌ای اضافه کن!

هشت جلسه
هر جلسه سه ساعت
هر ساعت یک غذا آموزش دیده است
در دوره «آشپزی ایرانی»

از سال 1393 داریم
این برنامه غذایی را
مبنای آشپزی هر روزه
بارها هم تغییر کرده و اصلاح شده



پرینت گرفته و متصل
سال‌هاست روی دیوار آشپزخانه



که نظم بدهد
که کاسه «چه‌بپزم؟» دست نگیرد
مسئول طباخی خانواده
مطلبی که این‌جا اشاره کرده‌ام

حالا مریم آشپز شده
به زودی مدرکش را هم می‌گیرد
دوره رسمی فنی و حرفه‌ای
هر بار پخته و به آموزگار نشان داده
ایرادات و نواقص را یاد گرفته
نکات فنی و محرمانه

- مریم! غذاهایی را که یاد گرفته‌ای به برنامه اضافه کن!
اضافه کرد
و در نرم‌افزار xmind وارد کردم
نسخه 7 به 8 بدل شد
نسخه‌ای که اکنون وصل شده به دیوار آشپزخانه



- نمی‌گویم هر روز آشپزی کن
ولی
هر وقتی که دوست داشتی
یک روز قبلش اطلاع بده
غذاهایی که زمینه خاکستری دارند را تو دیگر می‌توانی بپزی
تخصصش را داری یعنی
تمرین کن تا بهتر یاد بگیری
آشپزی مهارت است
آموختن تنها قدم اول
تجربه می‌خواهد که از تکرار به دست می‌آید

خوشحال شد
قبول کرد
دوست دارد این بخش از امور خانواده را بر عهده بگیرد
در مدیریت خانواده یعنی سهم داشته باشد!

کتب طریق المستقیم(ع): «وَ لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ، فَکَفَى بِذَلِکَ کَذِباً؛ وَ لَا تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ کُلَّ مَا حَدَّثُوکَ بِهِ، فَکَفَى بِذَلِکَ جَهْلًا» (نهج‌البلاغه، ن69)
هر چه شنیدى باز گو مکن، که نشانه دروغگویى است، و هر خبرى را دروغ مپندار، که نشانه نادانى است. (ترجمه دشتی)
تمام آنچه را (از این و آن) مى شنوى براى مردم بازگو مکن، زیرا این کار براى آلودگى تو به دروغ کافى است و (نیز) تمام آنچه را مردم براى تو نقل مى کنند تکذیب مکن، زیرا این کار براى نادانى تو کفایت مى کند. (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: فرزند 535 - آشپزی 93 - سیده مریم 281 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
معلّمک + چهارشنبه 99 آبان 7 - 12:26 عصر

پیشنهاد از من
گفتم حالا که بیکارید
حالا که دوست داشتید معلم باشید
چرا که نه؟!
درسی را که بلدید آموزش دهید

ما تخته سفید در خانه داریم
خیلی سال است
قبل‌تر فقط یک تکه پلاستیک
برای این‌که روی دیوار ننویسند
تا راحت هر چه می‌خواهند بنویسند و پاک کنند
بعد پیشرفت کرد
سال‌هاست که تبدیل به وایت‌بوردی استاندارد شده
این‌جا اشاره کرده بودم

- بچه‌ها تخته وایت‌بورد که داریم
دوربین هم
فیلم بگیرید و بگذارید در گروه
در شاد و ایتا
شاید به درد همکلاسی‌هایتان بخورد



سیدمرتضی تدوین کرد
خروجی گرفت و تحویل من داد
کیفیت را پایین آوردم تا حجم کم شود
برایش ارسال کردم در گروه مدرسه
برخورد معلم چه بود؟

معلم ِخودشان که نیست
گفتند مریض است
همان ابتدای سال
مشکوک به کرونا
به جایش یک فرد دیگر
چند هفته آمد
رفت و دیگری به جایش
امروز یک معلم مجازی دیگر دارند

برخورد خوبی نداشت
خیلی تند: هیچکسی حق ندارد فیلم در گروه مدرسه بگذارد!
سیدمرتضی هم خیلی ناراحت شد
خیلی زیاد

- ناراحت نباش پسرم!
او از ارائه اطلاعات نادرست می‌ترسد
نگران این‌که درس را غلط آموزش داده باشی
می‌گذاریم در آپارات
جایی که همه بتوانند استفاده کنند
http://aparat.com/seyedmorteza88

...
[دانلود فیلم]

تولید محتوای مفید خوب است
هر کسی هم می‌تواند
در دنیایی که در هر ثانیه آن محتوای «چرت» تولید می‌شود
چرت و چرک
مزخرف
توسط میلیاردها انسان
یکی می‌افتد و زمین می‌خورد
یکی صدای دیگران را تقلید می‌کند
یکی دابسمش می‌کند، لب می‌زند و هواهای نفسانی خود را می‌نمایاند
یکی مزاحم تلفنی می‌شود و پرت و پلا می‌گوید
یکی در حال حرکت از ماشین خود پیاده می‌شود
یکی از بی‌حیایی‌گری‌هایش در خانواده و جامعه فیلم می‌گیرد
کارهای زشت می‌کند و به تمام رذالت‌ها و پستی‌های خود می‌خندد
ارزش‌های انسانی را به مسلخ شبکه‌های مجازی

کسانی که می‌دانند چیزی نیستند
با بی‌چیزی‌ها می‌خواهند چیزی شوند
دیده شوند و مورد توجه
به خیال این‌که مشهور می‌شوند
به شیوه برادر حاتم طایی
همو که می‌گویند پاک‌ترین چشمه جهان را نجس کرد
زمزم را
در توهم این‌که روزی به شهرت خواهد رسید
که امروز هم با نام «برادر حاتم» از او یاد می‌شود
بیشتر بر شهرت برادر افزود تا خود

دنیا این‌طور است
در این دنیای هوس‌باز مدرن
تولید محتوای خوب خیلی خوب است
بچه‌ها می‌توانند
همان‌طور که هر کسی می‌تواند
- بچه‌ها فیلم خوب تولید کنید تا بگذاریم روی اینترنت
مفید باشد
به درد انسان‌ها بخورد
به درد دانش‌آموزان هم‌کلاسی‌تان!

قال خالِصَةُ الرَّسول (ع): «اُزْجُرِ الْمُسِیءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ» (نهج‌البلاغه، ح177)
بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار تنبیه کن. (ترجمه انصاریان)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - سید مرتضی 271 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
مقاومت خانگی + سه شنبه 99 مهر 29 - 1:31 عصر

گران می‌شود
هر روز
روز به روز
قیمت‌ها نجومی

البته این صحیح نیست
عبارت علمی‌تر این:
ارزش پول کاهش می‌یابد
نتیجه پول‌سازی ِ بانک

من یک سرپرست خانوار
مسئول حل بحران‌های اقتصادی که نیستم
تکلیف من چیست؟
حل ِ بحران ِ اقتصادی ِ خانواده‌ام
این چیزی‌ست که باید بیاندیشیم

ما همه چیز را در خانه می‌سازیم
همه همه که نه
تا جایی که بتوانیم
پنیر در خانه
دوغ در خانه
نجاری در خانه
دوخت و دوز لباس در خانه
حتی نان و کیک و شیرینی هم در خانه
اخیراً ماسک هم دوختیم
آن هم در خانه
و جدیدترین تولیدمان...



قد که می‌کشند
تشک‌های بزرگ‌تر نیاز
رفتم لحاف‌دوزی محل‌مان:

هر تشک دو متر پارچه می‌خواهد
متری 20 تومان
مواد هم 8 کیلو لازم است
نصف پنبه نصف الیاف
الیاف کیلویی 25 تومان
پنبه هم 40
هزینه دوخت هم 35 می‌گیریم

یک حساب سرانگشتی
335 هزار تومان
برای هر تشک
یک تشک ساده فقط!

نه نشد!
این نمی‌شود
نمی‌شود قیمت را این‌قدر بالا حساب کرد
خلاقیت لازم است
نوآوری
مگر نمی‌شود در خانه تشک دوخت؟
می‌شود
و ما می‌توانیم

پارچه خریدم
از کوچه بغل خودمان
متری 16 داشت
متری 19 هم
متقال عرض دو متر
گفتم ضخیم‌تر را بدهد
باکیفیت
بیشتر عمر کند
پس پارچه شد 38
برای هر تشک
الیاف هم رفتیم خیایان جوادالأئمه ع
کیلویی 20
هر تشک 5 کیلو

در نهایت هر تشک را با 138 هزار تومان تولید کردیم
197 هزارتومان ارزان‌تر
خودمان در خانه

بچه‌ها هم خوششان آمد
کمک کردند
در تولید تشک‌های خانگی خودشان
با مهارت لحاف‌دوزی هم آشنا

این بخش مهمی از تربیت نسل آینده است:
می‌شود!
می‌توانیم!

قال بُرهانُ الْمـُنیر (ع): «إِنَّ النَّاسَ وَرَائِی وَ قَدِ اسْتَسْفَرُونِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمْ، وَ وَ اللَّهِ مَا أَدْرِی مَا أَقُولُ لَکَ؟ مَا أَعْرِفُ شَیْئاً تَجْهَلُهُ وَ لَا أَدُلُّکَ عَلَى أَمْرٍ لَا تَعْرِفُهُ ... فَاللَّهَ اللَّهَ فِی نَفْسِکَ، فَإِنَّکَ وَ اللَّهِ مَا تُبَصَّرُ مِنْ عَمًى وَ لَا تُعَلَّمُ مِنْ جَهْلٍ وَ إِنَّ الطُّرُقَ لَوَاضِحَةٌ وَ إِنَّ أَعْلَامَ الدِّینِ لَقَائِمَةٌ.» (نهج‌البلاغه، خ164)
مردم، به سراغ من آمده اند و مرا میان خود و تو سفیر قرار داده اند. به خدا! نمى دانم چه چیز را براى تو بگویم؟ من مطلبى را که تو از آن بى اطلاع باشى (در مورد حقوق مردم) سراغ ندارم، و نمى توانم تو را به چیزى راهنمایى کنم که از آن آگاه نیستى؟ ... خدا را! خدا را! (اى عثمان) به جان خود رحم کن; چرا که به خدا سوگند! تو کور نیستى تا بینایت کنند و جاهل نیستى تا تعلیمت دهند; زیرا راه ها آشکارند و نشانه هاى دین بر پا و روشن! (از خدا بترس و به کار مردم رسیدگى کن). (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - اقتصاد 141 - سید احمد 274 - سید مرتضی 271 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
ناخونک + جمعه 99 مهر 25 - 3:0 عصر

قصه همین است
مگر چاره دیگری هم هست
راهی جز این نیست

تا نکنی نمی‌فهمی
تا تجربه نکنی
تا دستت به کار نرود
تا مهارتی را برنَرِسی

سیدمرتضی درباره معرّق پرسید
اسمش را که نمی‌دانست
اثری هنری دیده بود
برایش که توضیح دادم
تقاضا کرد:
میشه اره مویی بخریم؟



یکی دو روزی مشغول
می‌برید و می‌چسباند
و بعد
اره را کنار گذاشت و دیگر سراغش نرفت!

همین است
راه دیگری نیست
مهارت است دیگر
باید با استعداد و علاقه منطبق شود
گاهی نمی‌شود
اما
اگر بشود
آثار خوبی دارد
و مسأله این:
تا دست نگیری نمی‌فهمی منطبق می‌شود یا نه!

نوجوان به تجربه نیاز دارد
باید هر کاری را بیازماید
ناخونک بزند
ببیند و انجام دهد
کارهای مختلف
با ویژگی‌های متعدّد
تا چه شود؟!
که علاقه و استعداد خود را بیابد
ادامه بدهد و پی بگیرد

مدرسه را برای این می‌خواهیم
این مهم است
کاش مدرسه‌ای برای این باز می‌شد
یا کارگاهی
نوجوان می‌رفت و دو سه ماه کار می‌کرد
تمام شغل‌های ممکن را
هر روز یکی
نجاری و آهنگری و برقکاری و حتی کارمندی را
علاقه خود را سریع‌تر می‌یافت.

قال سیدالنجباء (ع): «لَا تَأْمَنَنَّ عَلَى خَیْرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ عَذَابَ اللَّهِ، لِقَوْلِهِ تَعَالَى "فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ"؛ وَ لَا تَیْأَسَنَّ لِشَرِّ هَذِهِ الْأُمَّةِ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، لِقَوْلِهِ تَعَالَى "إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ".» (نهج‌البلاغه، ح377)
بهترین افراد این امت را از عذاب الهى ایمن ندانید زیرا خداوند مى‌فرماید: جز زیان‌کاران هیچ‌کس در برابر مجازات الهى احساس امنیت نمى‌کند. (ممکن است یک روز لغزشى پیدا کند و در صف بدکاران قرار گیرد) و براى بدترین افراد این امت نباید از رحمت خدا مأیوس شوید زیرا خداوند مى‌فرماید: از رحمت خدا جز کافران مأیوس نمى‌شوند. (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - کار 38 - سید مرتضی 271 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
اُشتران + جمعه 99 مهر 18 - 9:33 صبح

امتحان خیاطی
بعد از شش‌ماه آموزش
روزی مهم
از ساعت 8 صبح
تا یک ادامه داشت
پنج ساعت متوالی
روزی که ثمره شش ماه تلاش را برداشت می‌کرد

رفتیم سازمان فنی و حرفه‌ای
مرکز اصلی
چرخ خیاطی و تمامی وسایل را
و بعد:
سیدمرتضی حالا کجا بریم؟
تا وقتی امتحان مریم تمام شود؟

خیابان سازمان را ادامه دادیم
تا جایی که می‌شد
تا انتهای مسیر
روستای قنوات
پیش رفتیم
جایی در نهایت
باغ‌های انار
وقتی همه چیز تمام می‌شد
در کنار سایه‌ای
دیوارکی
و زیراندازی



و در مسیر
جایی در بیابان‌های میانه
هرگز این همه شتر یکجا ندیده بودیم
گله‌های فراوان
نه فقط یکی
در نقاط مختلف
تا جایی‌که می‌شد نزدیک شدیم



چقدر بزرگ
چقدر ترسناک
چقدر انسان احساس ضعف می‌کند
وقتی مخلوقاتی چنین قدرتمند می‌بیند
نشانه‌ای از برتری الهی

پس چگونه است که حیواناتی با این عظمت رام بشر شده‌اند؟
چرا قیام نمی‌کنند؟
چرا در برابر چوبی که چوپان بر بدنشان فرود می‌آورد
چرا وحدت ندارند؟
یکپارچگی؟
حتی یکی‌شان هم برای نابودی او کافیست
چرا آرام هستند و به این همه ظلم رضایت
تحمل درد ضربه‌های صاحبشان

مریم قبول شد
مدرک فنی و حرفه‌ای نازک‌دوزی
ولی شترها
آن‌ها هنوز در آن بیابان می‌چرند

حیوان‌اند
انسان نیستند
و ما نیز
اگر بارکش ظالمان
اگر اجازه دهیم بدوشندمان
چه فرقی بین ما و آن‌ها؟

قال ساقی کوثر (ع): «کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ» (نهج‌البلاغه، ح1)
در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - سیده مریم 281 - سید مرتضی 271 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
جاقلمی + شنبه 99 مهر 5 - 4:5 عصر

چند ساعتی مشغول بود
از وقتی معلم خواست
دبیر هنر
کلاس هشتم
یک کاردستی خانگی
یک وسیله مفید



وقتی عکس گرفتم
یکی گفت شاید معلّم باور نکند اصلاً
که مریم درست کرده است
از بس زیبا و درخشان

قال أشجع المتین (ع): «فَوْتُ الْحَاجَةِ، أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَیْرِ أَهْلِهَا» (نهج‌البلاغه، ح66)
از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - هنر 24 - سیده مریم 281 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
لوگوی من + یکشنبه 99 شهریور 30 - 9:17 صبح

گفتم لوگو طراحی کن
برای وبلاگم
بیکار بود
سرکارش گذاشتم
مشغول شود
سرگرم

جدی گرفت
طراحی کرد
و نشانم داد
این را



جالب بود
خیلی! :)

خصوصاً این بخشش:



قال باب حکمة الله (ع): «وَ اسْتَأْدَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ الْمَلَائِکَةَ وَدِیعَتَهُ لَدَیهِمْ وَ عَهْدَ وَصِیتِهِ إِلَیهِمْ فِی الْإِذْعَانِ بِالسُّجُودِ لَهُ وَ الْخُنُوعِ لِتَکْرِمَتِهِ، فَقَالَ سُبْحَانَهُ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ ... فَأَعْطَاهُ اللَّهُ النَّظِرَةَ اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَةِ وَ اسْتِتْمَاماً لِلْبَلِیةِ وَ إِنْجَازاً لِلْعِدَةِ» (نهج‌البلاغه، خ1)
از فرشتگان خواست به اداى امانتى که نزد آنان داشت، و وفا به عهدى که به آنان سفارش کرده بود در انجام سجده بر آدم و فروتنى براى اکرام به او اقدام نمایند، در آن وقت به فرشتگان گفت: «بر آدم سجده کنید. همگان سجده کردند جز ابلیس» ... خداوند هم او را براى مستحق شدنش به خشم حق، و به کمال رساندن آزمایش و به انجام رسیدن وعده اش مهلت داد. (ترجمه انصاریان)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: فرزند 535 - هنر 24 - سید مرتضی 271 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
بی نظیر + شنبه 99 شهریور 22 - 5:0 عصر

این نمونه اول



و بعد هم
نمونه‌ای دیگر
نمونه‌هایی دیگر
زیاد و زیادتر



بیشتر است
خیلی بیشتر

استاد شده
تلاش کرده و یاد گرفته
مهارت
بسیار فراتر از آن‌چه می‌پنداشتم
شگفتی‌آفرین

کودکان بی‌نظیرند
تقصیر گردن بزرگان
چرا جامعه حاضر نیست فرصت فراهم کند؟
چرا این‌قدر اصرار دارد
اصرار بر چه؟
اصراری کور
بر این‌که کودک باید بازی کند و تفریح
در حالی‌که خودشان این را نمی‌خواهند
کودکان عاشق بزرگی‌کردنند
پاکردن در کفش بزرگ‌ترها

هر کلاسی که ثبت نامش می‌کردم می‌خندیدند
هنوز هم
هم استاد و هم سایر شاگردان
هم مسئول ثبت‌نام حتی
قبول نمی‌کنند کودکی مهارت بیاموزد
نظیر ندارد انگار
از بس که کودکان را از مهارت‌آموزی دور داشته‌اند
بس نیست؟
کودکی مگر بهترین فرصت یادگیری نیست؟!

قال مولانا حجّةالأبرار (ع): «سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ، خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ» (نهج‌البلاغه، ح46)
کار بدى که تو را ناراحت (و پشیمان) مى سازد نزد خدا بهتر است از کار نیکى که تو را مغرور مى کند. (ترجمه مکارم)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - آشپزی 93 - آموزش 28 - هنر 24 - سیده مریم 281 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

   1   2      >

جمعه 103 آذر 2

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
فرزندانم 22 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X