سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

[ یهودیى او را گفت پیامبر خود را به خاک نسپرده درباره‏اش خلاف ورزیدید . امام فرمود : ] ما در باره آنچه از او رسیده خلاف ورزیدیم نه درباره او ، لیکن شما پایتان را از ترى دریا خشک نگردیده پیامبر خود را گفتید « براى ما خدایى بساز چنانکه ایشان را خدایان است ، و او گفت شما مردمى نادانید » . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
فایل اکسل نام های ایرانی + دوشنبه 92 آبان 27 - 6:17 عصر

بالغ بر شش هزار نام است
تقریباً نصف برای پسران و نصف دختران
که با علامتی مشخص شده

آمده‌اند در اینترنت
عده‌ای
فهرست اسامی ایرانی درست کرده
سایت‌ها ساخته
اسامی عربی و اصیل را حذف کرده‌اند
ندیده گرفته‌اند انگار
گویا «ایرانی» که می‌گویند فقط «هخامنشیان» در نظرشان می‌آید!
بی‌توجه به این‌که هر تمدنی پیشرفت دارد
تاریخ دارد
رشد و بالندگی دارد
تاریخ در جریان و حرکت است
چطور می‌شود این همه اسم را «غیرایرانی»‌ تصور کرد
مهدی و علی و محمد و احمد و رضا و ...
این‌همه اسم که ایرانی‌ها قرن‌هاست برای فرزندان خود برمی‌گزینند؟!
ارتجاع نیست این‌که قرون متمادی ِ تمدن ایرانی را حذف کنیم
و یک‌هو برویم به دو هزار سال پیش
و اسم‌های غیرعادی پیشنهاد دهیم که حتی خواندنش نیز برای امروزیان دشوار است؟!

من اما چیزی نکاستم
در اینترنت جستم و هر چه بانک اطلاعات اسامی فرزندان یافتم
سه چهارتایی می‌شد
ترکیب کردم و یکسان‌سازی نمودم
سپس بر اساس بانک اطلاعات ثبت احوال کشور
پرکاربردترین اسم‌ها را برگزیدم
حدود 200 اسم شد
یک‌بار هم خود تمام نام‌ها را خواندم
از الف تا یاء
هر چه به نظرم معمولی آمد و قابل استفاده تگ «معمولی» به آن زدم
و باقی را «بسیار نادر» یافتم و وانهادم
همه در یک فایل اکسل
در این نشانی (http://movashah.id.ir/o/FirstNames.rar)

حلال کسانی که می‌خواهند نرم‌افزار نام‌گذاری کودک بنویسند!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
نرم افزار استخراج اطلاعات از صفحات وب + جمعه 92 آبان 24 - 5:46 عصر

برای من که زیاد پیش آمده است
برای دیگران نمی‌دانم
بارها شده در سایت‌ها
یا نرم‌افزارهای تحت وب
دنبال مقاله یا مطلبی می‌گردی
صدها صفحه مطلب ذخیره می‌کنی
اما هزاران تگ و فرمت و تصویر
پیرامون متن مورد نظرت را گرفته است
چه باید کرد؟!

معمولاً چند خط کد می‌نوشتم
اول و آخر مطلبی را که می‌خواستم برمی‌گزیدم
فرمتی که منحصر به فرد باشد
و تکراری
باقی کار را نرم‌افزار انجام می‌داد
بسیار ساده و سریع
تمام فایل‌ها را می‌گشود
دنبال فرمت‌های داده شده می‌گشت
آن‌ها را که می‌یافت
درون‌شان هر چه مطلب بود بیرون می‌کشید و جداگانه ذخیره می‌کرد
شاید هزاران صفحه مطلب را با این روش تا به حال استخراج کرده‌ام
هر بار به یک دلیلی
و به یک نیازی
اما این‌بار...

با خود گفتم چرا یک ابزار کوچک و ساده نباشد
این کار را برای همیشه به انجام رساند
چرا مجبور باشم برای هر کنکاشی
یک بار کد بنویسم؟!

این شد که نوشتم
نرم‌افزاری که در این نشانی قرار دارد (http://movashah.id.ir/o/Extractor.zip)
فرمت اول را می‌دهید
فرمت آخر مطلب را هم
نشانی شاخه‌‌ای که فایل‌ها در آن قرار دارند
پسوند فایل‌های مورد نظر
تا از سایر فایل‌ها صرف‌نظر نماید
اگر مایل بودید صفحات مختلف به هم نچسبند
گزینه مربوطه را تیک بزنید و فعال کنید
که فایل‌های متعدد ساخته شود
در آخر هم...

سایت‌هایی که مقالات و اخبار ارائه می‌نمایند
مهم‌‌ترین هدف برای استفاده شخصی از این ابزار هستند
حتی وبلاگ‌ها و خصوصاً آرشیوهای وبلاگ
برای کاربردهای مفید البته.

توضیح1: اگر سیستم عامل شما امکان اجرای آن را نداشت
فایل
msvbvm60.dll را دانلود کنید و در کنار برنامه اجرایی قرار دهید
و یا بسته کمکی
vbrun60sp6.exe را دانلود و نصب فرمایید.

توضیح2: این نرم‌افزار به صورت خودکار با باز کردن نخستین فایل
کاراکترست آن را شناسایی کرده (utf-8 یا ascii یا unicode)
و فایل خروجی را متناسب با همان می‌سازد.


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
کارکردهای نهاد مرجعیّت + شنبه 92 مهر 13 - 8:3 عصر

چند روز پیش تنظیم شد
طرحی برای نهادی
که با این مقدمه آغاز می‌شود:
«مرجعیّتِ فقهی نهادی دیرپاست. استمرار تاریخی این نهاد اجتماعی و محل رجوع بودن و رهبری دینی جامعه شیعی سبب شده است کارویژه‌های نهاد مرجعیّت استقرار یافته و نهادینه شود و روش‌های تعامل آن با آحاد جامعه و تأثیرگذاری آن بر بدنه اجتماع به استحکام و ثبات قابل توجهی برسد.
آن‏چه نهاد مرجعیّت در طول قرون متمادی در اداره جامعه بر عهده گرفته است، شاید در فهرستی این چنینی قابل گردآوری باشد.»

و سپس توجه شده به فعالیت‌های انجام شده توسط فقها
در قرون متمادی
و فهرست ذیل به دست آمده:

این فهرست را بر شبکه می‌نهم
تا دوستان طلبه و آگاه
اگر ماعدای آن
چیزی در نظرشان هست
اطلاع دهند
تشکر!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: سند 31 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
فلوچارت خورش سبزی + چهارشنبه 92 شهریور 13 - 7:15 عصر

برای اولین بار
چرا؟!
چون معمولاً غذاهای روتین را می‌شود به سادگی خرید
با هزینه‌ای نه‌چندان بالا
قیمه درست کرده بودم
و بسیاری از غذاهای دیگر
کوکوها
کتلت‌ها
شامی‌ها
پلوهای ترکیبی؛ لوبیاپلو، باقالی‌پلو و...
ماکارونی
و حتی غذاهای پخت‌سریع (فست‌فودها)
اما قرمه‌سبزی...
با این‌که از همه غذاها بیشتر دوست دارم!

امروز درست کردم برای نهار

حالا چرا فلوچارت؟!
گفتم حالا که یاد گرفته‌ام
به روشی سریع برای استفاده دیگران ارائه کنم

راستش
سر گاز مدام در ذهنم فرآیندش شکل می‌گرفت
بی‌اراده
عادت است دیگر
ترکش ـ شاید ـ موجب مرض

قبلاً گفته بودم که برای هر کاری می‌شود فلوچارت کشید!

پ.ن.
می‌دانم؛
لوبیا قرمز یا چشم‌بلبلی هم می‌شود
ولی شیرینی‌ای که لوبیاچیتی می‌دهد حرف ندارد
کمی شنبلیله خشک هم بعضی می‌ریزند
رُب هم اختیاری است
نحوه ترکیب سه محور اصلی هم اختلافی است
بعضی گرد لیموعمانی می‌ریزند
معمولاً هم گوشت تکه‌شده و قُرمه‌قُرمه‌شده
ولی...
من این طور پختم
همان که واقع شده را ترسیم نمودم

پ.ن.
اندازه هم اصلاً‌ نزدم
همه چیز را مُشت مُشت عمل کردم
مثلاً سبزی یک کیلو خریده بودم
بعد از پاک کردن و شستشو و خُرد کردن
نصفش را گذاشتم برای کوکوسبزی
نیم آن را استفاده کردم
لوبیا هم یک مُشت
مانند گوشت
چرا؟!
چون به حسّم اعتماد دارم
به استعداد آشپزی
همیشه از اندازه زدن در پخت و پز دوری می‌کنم
بیشتر به طعم توجه می‌کنم و به ریخت و قیافه آن!

پ.ن.
خورندگان معتقد بودند عالی شده است
هر که چشید چنین گفت
خودم هم که... عطّار نباید بگوید!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: سند 31 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
مرکز اطلاعات شیعه + سه شنبه 92 تیر 25 - 1:38 عصر

صورت مسأله:
یک سایت می‌خواهیم که محل رجوع تمام شیعیان جهان باشد و از همه سایت‌های شیعه جامع‌تر!

سال‌هاست پاسخگوی چنین پرسش‌هایی هستم
معمولاً هم صورت مسأله همین‌گونه است
در یک خط
کوتاه و مختصر
می‌خواهند بهترین باشند!
«یک یا دو صفحه بیشتر نباشد؛ شامل زمان و هزینه!»

خیلی غصه می‌خورم
وقتی جهالت مردمم را می‌بینم
جهالتی که چون مُرکّب است
راهی برای خلاصی ندارد

مختصر پاسخی برای صورت مسأله فوق نوشتم
نام آن را هم گذاشتم:

صبحی بردم و تقدیم کردم
در سه نسخه رنگی
که در اختیار کارشناسان خود قرار دهند
و اصلاحات انجام شود
و برود برای رؤیت در سطوح بالای مدیریتی
با سرفصل‌های ذیل:

. پیشگفتار
. ضرورت هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها
. راهکارهای هماهنگی فعالیت‌ها
. عدم تخریب سازوکارهای موجود
. پیشنهاد تأسیس مرکز اطلاعات شیعه
. امنیت اطلاعات
. اینترنت‌زدایی اطلاعات
. ساختار اجمالی مرکز اطلاعات شیعه
. تأکید بر آن‌چه محتاج تأکید است

و پیشگفتار آن چنین است:
جنبش‌های اسلامی بعد از نمایش جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی و دولت صفوی به شدّت فروکاسته شده و کشورهای اسلامیِ تجزیه شده به قبیله‌ها آن‌قدر حمیّت اسلامی و دینی نداشتند تا قادر به تشکّل‌یابی و بازگشت به دوران مبارزه و استقامت باشند. حکومت‌های دیکتاتوری و سلطنتی با اتوریته بسیار بالا و تأیید مستقیم دول استکباری دنیا مانعی بزرگ برای رشد اندیشه مبارزه و انقلاب بودند. فعالیت‌های رسانه‌ای و روش‌های مدرن فریب جوامع نیز تأثیر فراوانی در این رکود و کاستی داشت.
در این میانه، از بعد جنگ دوم جهانی، صدای ضدکاپیتالیستی مارکسیسم- کمونیسم توانست نگاه‌ها را به خود متوجه سازد و تقریباً تمامی بلاد اسلامی را از مسیر اصلی انقلاب اسلامی دور ساخته و مسحور شوونیزم و بعث کارگری نماید. در تمام این دوران، گروه‌های اسلامی ترجیح دادند برای ایجاد روحیه مبارزه و انسجام نیروهای خود، تبعیّت محض از جریان‌های چپ و سرخ نموده و به سوی کمون نهایی حرکت کنند.
پدیده انقلاب اسلامی در ایران ناگهان تمامی معادلات را بر هم زد. مذهب که در نزد تمام انقلابیون عالم، در آن عصر، افیون توده‌ها شناخته می‌شد و ابزار استعمار شاهان و مستکبران که از طریق آن به تحمیق ملّت‌ها پرداخته و شیره جان‌شان به قدرت خود ملحق سازند، توانست حرکتی نو و جدید ایجاد نماید، حرکتی ضداستکباری و ضد استعماری. این معجزه‌ای غیرقابل پیش‌بینی در تمامی مبانی و نظریات انقلابی عالم بود.
نتیجه این‌که، ضربه وارده بر پیکره کمونیسم، از سوی انقلاب اسلامی مردم ایران، فرسایش زمانی آن را تسریع بخشید و در دومین دهه انقلاب، اتحادیه جماهیر شوروی، مظهر اقتدار مارکسیسم- کمونیسم- سوسیالیسم، از هم پاشید و به عصر نظریه اشتراکی پایان بخشید.
از آن پس تمامی جریان‌های مبارز، آنانی که بالضروره فشار ناشی از استعمار استکبار جهانی را بر گرده ملّت‌ها حسّ می‌کردند، گزیری جز تمسّک به «اسلام» به عنوان تئوری انقلاب نیافتند. اما کدام اسلام؟!
اسلام با مذاهب اربعه اهل سنّت نمی‌توانست و نمی‌تواند مبارزه انقلابی را با دیکتاتوریسم سامان دهد. فقهی که حکومت هر ناکسی را حجّت بداند و عمل به دستورات آن را واجب، اعتقادی که عدالت را برای حکمران الزامی نشناسد، اساساً چنین مذهبی قابلیت لازم برای انقلاب را ندارد. در این میان، مذهب شیعه، با اندیشه خالص و ناب، تنها گریزگاه انقلابیون مسلمان جهان می‌توانست باشد.

می‌گوید:
«این که نوشتی طرح مرکز است
ما سایت می‌خواهیم
طرح سایت را بنویس»

می‌پرسم:
سایت چیست؟ منظور شما از طرح سایت چیست؟

می‌گوید:
«از نظر محتوایی، چه سرفصل‌هایی باید سایت داشته باشد؟! ساختار محتوایی را می‌خواهیم»

پاسخی ندارم!
روزی که با اینترنت آشنا شدم
آل‌البیت سایت داشت
حدوداً چهارده سال پیش
و می‌خواست جامع‌ترین باشد
و بسیار هم البته جامع و خوب
این همه سال فعالیت کرده
و بسیاری سایت‌های دیگر نیز آمده
حتی جستجوگر شیعه آمد همان سال‌ها
و جامع‌ترین متاسایت شیعه شد
حالا این دوست ما می‌خواهد جامع‌ترین سایت شیعه را راه بیاندازد
و برای آن طرح می‌خواهد
خیلی سریع هم البته
و کارفرمایان پروژه هم بسیار عجله دارند!

این را می‌دانستم
لذا در آخرین بخش طرح چنین نوشتم
تا از جهالت‌ها بکاهم
ولی تجربه نشان داده
جهالت‌های مزبور از نوع بسیط نیست
که با این توضیحات مرتفع گردد:

تأکید بر آن‏چه محتاج تأکید است
وقتی به ما می‌گویند: «بیا و سایت تأسیس کن»، بیش از آن‏که به سازوکار مدیریت آن بیاندیشیم، به ابزارهای سخت‏افزاری و نرم‌افزاری توجه می‌کنیم. بلافاصله و بلادرنگ سراغ یک برنامه‌نویس و طراح سایت را می‌گیریم، فوراً قیمت سرور، دومین و هاستینگ را می‌پرسیم و بدون هیچ اندیشه و تأملی دنبال راه‌اندازی سایت می‌افتیم.
غافل از این‏که یک سایت در حقیقت ابزار کار یک تشکیلات است، یک مرکز، یک نهاد، یک ارگان و سازمان. مانند یک روزنامه است یک سایت. آنان‌که کار مطبوعات را بشناسند، می‌دانند که راه‌اندازی یک روزنامه اصلاً به معنای اجاره یا خرید چند دستگاه چاپ، مقداری کاغذ و چند کامپیوتر و نرم‏افزار صفحه‌بندی نیست. چه بسا روزنامه‌ها و نشریاتی که اصلاً دستگاه چاپ ندارند و انتشار را برون‌سپاری می‌کنند، نرم‏افزار صفحه‌بندی هم نمی‌خرند و این کار را نیز به گرافیست‌های خارج از مجموعه خود می‌سپارند. تنها به مغز مطلب می‌پردازند و آن چیزی نیست جز فراهم کردن سازوکار تولید اطلاعات برای انتشار روزنامه.
صاحب امتیاز روزنامه ابتدا مدیر مسئول خود را می‌یابد و وعده بودجه را به او می‌دهد. مدیر مسئول به دنبال سردبیر است. سردبیر را که جست، سرویس‌ها را تأسیس می‌کند؛ سرویس سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و…، این مدیر مسئول است که جهت کار و فعالیت را تبیین می‌کند. سردبیر نیز به نوبه خود می‌گردد و دبیر سرویس‌ها را انتخاب می‌نماید. کار را توجیه کرده و دبیرها سراغ نویسندگان رفته و مقاله، گزارش، خبر و هر چه که نیاز باشد فراهم می‌نمایند. آخرین مرحله کار چیست؟! همان‌که ما ابتدا به سراغ آن می‌رویم: صفحه‌بندی و انتشار!
اگر به من بگویند: «یک سایت می‌خواهیم»، ابتدا می‌گویم: «نهاد سایت را تأسیس کنید»، سازوکار و ساختاری که قرار است تولید محتوا کند، آن را مدیریت نماید و تمامی روابط کاری را با نیروهای مولّد شکل دهد.
ما اگر سایتی بخواهیم که مرجع تمامی شیعیان جهان باشد، آنان که در دل خود احساس تعلّق به اسلام و دغدغه به حفظ مسیر اهل بیت (ع) می‌نمایند و خواهان حرکت و مشارکت در این مسیر می‌باشند، باید که آنان را بشناسیم، نیازهایشان را تأمین کنیم و فرصتی فراهم آوریم که خودشان در نتیجه کار مؤثر باشند و این تأثیر را با تمام وجود احساس نمایند.
ما ابتدا باید «مرکز اطلاعات شیعه» را تأسیس نماییم و سپس سایت را در ذیل آن و برای ساماندهی پاره‌ای از فعالیت‌های مرکز طراحی و تولید کنیم.

باز هم غصّه می‌خورم
پیش‌ترها چیزی درباره «مافیای فرهنگی» نوشته بودم
این‌که چگونه منافع سیاسی با منافع فرهنگی و منافع اقتصادی گره می‌خورند
و پروژه‌های نان‌دار ولی بی‌آب منعقد می‌شوند
خدایا صبر عطا فرما...!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
چگونه نویسی + پنج شنبه 92 فروردین 15 - 9:22 عصر

دشوار می‌نوشتم
خیلی قبل‌ترها
می‌گفت رضا: «به سبک تاریخ بیهقی می‌نویسی»!
سخت و معماگون
دلیلش متن‌هایی شاید بود که می‌خواندم
خوانده بودم و به آن‌ها تعلّق خاطر حس می‌کردم

نوشتن تابع فرهنگی است که پیرامون شخص را فراگرفته
ادبیاتی که با آن سر و کار دارد
و من با ادبیاتی کهن انگار بیشتر سر و کار داشتم

جملاتم بسیار پیچیده و طولانی
گاهی یک پاراگراف تنها یک جمله!
مانند زیر:
«از زمانی که بنیان‌گذار و زعیم بزرگوار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره)، دیوارهای سکوت را شکسته و در عرصه‌ی سیاست به روشن‌گری و تفهیم مبانی متین و استوار اسلام حقیقی ـ و به تعبیر زیبا و دقیق ایشان، اسلام ناب محمّدی صلّی الله علیه وآله وسلّم ـ پرداختند و پیرامون حکومت و جامعه‌داری فقاهتی ـ فقهی که همیشه ایشان، آن را با قید توضیحی جواهری، قرین می‌ساختند ـ با لطافت و ظرافتی خاص و با شیوه‌ای بدیع و محققانه، نظریه‌پردازی نمودند؛ این پدیده‌ی کهن و اصیل اسلامی که اکنون با بیانی نو و روشن، مطابق با نیازهای آخرالزمان ـ یا همان عصر مدرنیته و پست‌مدرنیته ـ به جهان اسلام، خصوصاً تشیع عرضه شده بوده، در بوته‌ی نقد و نظر اندیشمندان، متفکران و نظریه‌پردازان ـ از هر دو قبیله‌ی غرب‌زده‌گان و ناقدان غرب ـ قرار گرفت.
از آن هنگام تا به امروز کتاب‌ها و مقالات بسیاری به رشته‌ی تحریر درآمده و سخن‌دانان و اندیشمندان در قالب‌های گوناگون اندیشه‌ی سیاسی اسلام را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.
اوج نگرش‌ها و چالش‌ها را می‌توان پس از دوم خرداد دانست، زمانی که بستری فراخناک جهت بروز دیدگاه‌های مختلف پدیدار شد و واژه‌هایی چون جامعه‌ی مدنی، آزادی، احزاب و... با تفسیرها و تعریف‌های جدید پای به عرصه‌ی فرهنگ سیاسی نهاد.»

این را او از من خواست
طلبه حقانی بودم و سال چهارم حوزه
حجره‌ام روبه‌روی درب ورودی اصلی
طبقه دوم
از پله‌ها که بالا می‌رفتی
دست چپ، اولین در
مدتی هم‌حجره‌ای بودیم
چند درخت بزرگ و قد کشیده تمام حیاط را پوشانده بود
(افسرده شدم چند وقت پیش که دیدم مدیر جدید مدرسه همه را قطع کرده، اعتراضش کردم!)
گفت یک «سخن ناشر» می‌خواهد
برای کتابی که تازه ویراستاری‌اش را به پایان رسانده
و من نوشتم
همین متنی را که خواندید
همه‌اش سه جمله به نظرم
در سه پاراگراف!
خیلی شاکی شد که: «مگر چند قرن پیش است؟!»
ولی با این‌حال نمی‌دانم چرا منتشرش کرد
شاید اقتضای زمان بود و شرایط کاری او
و این کتاب همچنان منتشر می‌شود
و البته متن کامل آن را نیز تبیان در کتابخانه خود دارد

سال‌هاست سعی می‌کنم به‌روزتر بنویسم
متفاوت از گذشته و با ادبیات عصر خود
چرا که هدف از نوشتن را این‌گونه یافته‌ام:
أوقع فی‌النفس بودن
برای کسی که می‌خواند

گمان می‌کنم هنوز هم البته دشوارنویسی معنا دارد
معماگون بودن نوشته هم
اما جایی که غرض مطالبه کند
جایی که «اندیشه‌ورزی» مخاطب مورد نظر باشد
که به یک «فتأمل» ذهنش به هزار معنا و مفهوم کشیده شود
به تفکر وادار شده و بیشتر بیاندیشد!
اما اگر هدف «خیال‌انگیزی» خواننده شد
سجع و کلام آهنگین لازم است
و کلماتی که قافیه‌ی هم باشند
و استعاره‌هایی که تخیّل‌برانگیز محسوب گردند
در «علمی‌نویسی» اما کاملاً باید سبک و سیاقی دیگر داشت
باید «قابل فهم» و بدون ایهام
ساده و خوانا و فهمیدنی نگاشت

حتی در رسانه هم
گاهی مناسبات که رعایت نمی‌شود
کارهای ناراحت‌کننده‌ای می‌بینم
این‌که بسیاری از فیلم‌های مستند ایرانی
حیوانات و ساختمان‌ها و معماری‌ها و حتی دانش را که به تصویر می‌کشند
جمله‌پردازی می‌نمایند و تشبیه‌گری
استعاره‌ها و شعرواره‌ها

حتی نامه‌نگاری
یک درخواست اداری را به جای یک خط
در پس ده دوازده خط تعارف و تشریفات

ما متناسب‌نویسی را باید فرا بگیریم
چگونه‌نویسی کاملاً تابع «هدف» است
حتی در نوشتن نامه‌ها و نریشن‌ها، گزارش‌ها و طرح‌ها به گمانم.


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
قانون تقسیمات کشوری + دوشنبه 91 بهمن 23 - 10:40 عصر

مدت‌ها پیش
خیلی وقت قبل‌تر
تمام تقسیمات کشوری ایران را از منابع مختلف گرفتم و تجمیع کردم
نهایی‌ترین تقسیمات را به دست آوردم
یک نسخه از نتیجه را هم بر وبلاگ نهادم
جایی در این‌جا

این‌بار اما دوباره ضرورتی پیش آمد
و اتفاقاً خبر رسید مرکز آمار مجموعه کاملی ارائه کرده
حتی تا آبادی‌ها
البته تا سال 1390 فقط
با توجه به این نکته که معمولاً دولت سالی هفت هشت مصوّبه جدید در این رابطه دارد!

داشتم روی آن کار می‌کردم که با چالشی مواجه شدم
هم‌عرض قرار گرفتن «شهر»  و «دهستان» برایم نامفهوم بود
به ناچار سراغ قانون تقسیمات کشوری رفتم
خواندم و تلاش کردم بفهمم

نمودار فوق برداشتی است که از این قانون داشته‌ام
سعی کردم آن را به تصویر کشم
امیدوارم صحیح باشد
آن‌چه از این قانون دشوار فهمیدم!

اگر سامان‌دهی اطلاعات مرکز آمار به پایان رسد
یک نسخه هم برای استفاده دیگران بر وبلاگ خواهم گذاشت.


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
همه مردان شبکه + جمعه 91 آذر 17 - 6:6 عصر

متن کامل را روی سایت شخصی گذاشتم
متن کامل طرحی که دو سال پیش نوشته شده است
طرحی که در اینجا این‌گونه معرفی شده:

ما در عرصه جنگ نرم هستیم. دشمن ما از نظر تجهیزات نظامی جنگ نرم بسیار جلوتر و پیشروتر است. «جلوتر» یعنی وقتی ما خواب بودیم بخش زیادی از مسیر را طی کرده و «پیشروتر» یعنی حالا هم که بیدار شده‌ایم سرعتمان با او قابل قیاس نیست. او همچنان با سرعتی بیشتر در حال تاختن است. اکنون اگر عرصه درگیری خود را در تجهیزات؛ اعمّ از پهنای باند، سخت‏افزار و نرم‏افزار تعریف کنیم، به گرد او هم نخواهیم رسید.

متن کامل را از این نشانی بردارید:
http://movashah.id.ir/fa/index.php?w=work&x=287

و البته مطلب مرتبط با آن:
عملیات حضور در جامعه جهانی مجازی 


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
نرم افزار ساده برای محاسبه زیست چرخه (بیوریتم) + جمعه 91 مهر 14 - 4:20 عصر

شاید قبل‌ترها چیزی از انواع طالع‌بینی‌ها خوانده بودم
که همگی جنبه تخیّلی و غیرعلمی داشت
درباره زیست‌چرخه‌ها اما...
چیزی به نام «بیوریتم» (Biorhythm) به گوشم نخورده بود
چند وقت پیش ویجتی دیدم که چنین عنوانی داشت
و سه زیست‌چرخه «فیزیکی»، «احساسی» و «ادراکی» را محاسبه می‌کرد
گمان کردم این نیز غیرعلمی باشد
و چیزی از افسانه‌های قدیمی محلّی
از مکاتب فلسفی کهن نشأت گرفته باشد

تفحّصی کردم
اما گویا این یکی محصول علوم تجربی است
آزمون‌هایی که پزشکان و روانشناسان به انجام رسانده
و به چنین تجربه‌ای دست یافته‌اند
گفتم بررسی کنم
به آزمون شخصی خود
ببینم تا چه حدّ قابل اعتناست
بدون توجه به بن‌مایه‌های فلسفی و فرضیه‌ها
فقط تجربه
ببینم آیا روی خود و فرزندان و اطرافیانم عمل می‌کند

چیزی که توجهم را بیشتر جلب کرد
تشابه آن به چیزی بود که سالیان سال پیش
در کتاب مجمع الدعوات کبیر دیده بودم
آخرهای کتاب
دوره‌های تغییری را در وجود انسان ذکر کرده بود

نرم‌افزارهایی در این خصوص وجود دارد
مثل همان ویجتی که من دیده بودم
این ابزار: «محاسبه بیوریتم با تاریخ میلادی»
حتی ابزارهایی که با تاریخ شمسی کار می‌کنند هم طراحی شده است: «محاسبه بیوریتم با تاریخ شمسی»
اما من باید خودم محاسبه می‌کردم
تا بتوانم اعتماد کنم
الگوی ساده‌ای دارد
سه زیست‌چرخه اصلی بر مبنای 23 روز، 28 روز و 33 روز کار می‌کنند
در نیم‌دوره اول مثبت و در نیم‌دوره دوم منفی هستند
طبیعتاً در وسط هر دوره یک نقطه عطف دارند
جایی که از حالت مثبت به منفی داخل می‌شوند
می‌گویند این نقطه یک وضعیت بحرانی برای فرد ایجاد می‌کند
که رفتارهایش قابل پیش‌بینی نیست
این دو مطلب را ببینید: «تاریخچه کشف بیوریتم» و «زیست‌چرخه‌‌ها»

یک نرم‌افزار ساده نوشتم
دم دستی
که کنارم باشد و حالات خود و فرزندانم را با آن تطبیق نمایم
تا به روش تجربی ببینم چقدر احتمال دارد با واقعیت ارتباط داشته باشند این زیست‌چرخه‌ها

به نظرم آمد روی وبلاگ هم بگذارم
از این نشانی می‌توانید تهیه فرمایید: Biorhythm . exe
اگر دات‌نت فریم‌ورک 4 را ندارید و برنامه در دستگاه شما کار نکرد
برنامه نصب هم همراهش هست
اجرایش کنید تا اگر نیاز بود خودش فریم‌ورک را از اینترنت بگیرد و نصب کند
احتمالاً به پاورپک ویژوال‌بیسیک هم نیاز خواهید داشت، اگر نداشته باشید.

البته فراموش نکنید همه این‌ها صرف احتمال است
با تنوّع عوامل فشار و آرامش تأثیرگذار بیرونی
و تنوّع آب و هوایی و غذایی
و تنوّع نژاد بشری
و قطعاً تأثیر ایمان و عمل صالح در وجود انسانی
و ارتکاب شرور و افعال شیطانی
نباید یک فرمول ساده بر تمامی ابناء بشر یکسان عمل کند!

خدای را سپاس که تمام افعال او تجلّی‌گر نظم و زیبایی برای ما‌ست.

پ.ن. اگر نرم‌افزار روی دستگاه شما کار نکرد
در صورتی‌که ویندوز xp داشته باشید
نیاز به VisualBasic PowerPack مخصوص 4 Net. دارید!
البته پیشنهاد این است که به 7 کوچ کنید
:)

پ.ن. نسخه گروهی
یعنی نرم‌افزاری که بتواند بیوریتم تعداد زیادی از افراد را هم‌زمان محاسبه نماید
در این نشانی قرار دارد.


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
اکسس اینترنتی + شنبه 91 مرداد 28 - 4:43 عصر

سال 1379 - به نظرم - بود که دفتر مطالعات و تحقیقات زنان یک نرم‌افزار گران‌قیمت خرید
نام آن «دسترس» و ساخت شرکت گام‌الکترونیک
یک میلیون و خرده‌ای هزینه شده
نسخه تحت شبکه
البته بنده در جریان خرید آن نبودم
ظاهراً مسئول مؤسسه با یکی از بزرگان رایانه در قم مشورت کرده، به این نتیجه رسیدند
هدف هم در اختیار داشتن ابزاری برای مدیریت کتابخانه

نرم‌افزار را تحویل من دادند
نتوانستم نصب کنم
چرا؟!
دو نرم‌افزار بود؛ یکی روی سرور
مرتبط با قفل سخت‌افزاری
دیگری روی هر کلاینت
ولی کار نکرد
تلفنی از شرکت کمک گرفتم
نشد که نشد
با دلفی نوشته بودند
سرور را زدم زیر بغل و رفتم تهران
یکی دو ساعتی ور رفتند تا راه افتاد
کلّی IP و این چیزها ست کردند روی سرور
و دستوراتی برای gateway در کلاینت
و نصب بعضی ابزارهای شبکه که در حالت عادی استفاده‌ای ندارند
خلاصه درست شد

اما...
حالا باید خودمان بانک اطلاعات می‌ساختیم، فرم و ...!
متوجه وجه تسمیه‌اش شدم
مشابه اکسس بود (Microsoft Access)
نام هم ترجمه شده از همان

اما...
بسیار پیچیده
کار کردن با آن دشوار بود
یک بانک اطلاعات درست کردم برای کتابخانه
فرم ساختم و عناصر داخل فرم را
درست مانند آن‌چه در اکسس عمل می‌کنیم
کنار هم چیدم و تحویل مسئولین کتابخانه دادم

ولی...
نتوانستند
نتوانستند از آن استفاده کنند
این نرم‌افزار عملاً بلااستفاده ماند!

مشکل از کجا بود؟!
اصل ایده بسیار جالب است
اکسس هم واقعاً ابزار خوب و کارآمدی است
بسیار عالی است
ولی... نه برای استفاده یک فرد عادی
فقط یک اکسپرت می‌تواند با اکسس کار کند
مگر این‌که ابزارها را بسازد
و محصول آماده را تحویل کاربر عادی دهد
بسیار آماده...

اما چرا خاطره‌گشایی از گذشته؟!
الغرض...
در تمام این سال‌ها
با سفارشاتی مواجه می‌شدم از مؤسسات گوناگون
که پژوهش‌های‌شان جا و مکان نداشت
آواره...
Word، Excel، Access
و حتی زرنگار و گاهی Notepad...!
این است که برای تولید هر نرم‌افزاری
در مرحله پژوهش هم باید ابزاری می‌نوشت
آن‌که پروژه برنامه‌نویسی نرم‌افزار را بر عهده گرفته بود

«سامانه مدیریت اطلاعات پویا» را بر این اساس طراحی کردم
ابزاری برای ساماندهی هر بانک اطلاعاتی
که به سادگی:
بانک بسازید
فرم بسازید
فیلد بسازید
کاربر بسازید
دسترسی کاربر را تعیین کنید

و بدون معطلی:
ورود اطلاعات نمایید
ویرایش کنید
گزارش بگیرید
طبقه‌بندی‌های متنوّع موضوعی و غیرموضوعی بسازید
رکوردهای اطلاعات در تمام بانک‌ها را به طبقه‌بندی‌ها متصل کنید
متادیتا یا همان اطلاعات پایه ایجاد کنید
از تمام بانک‌ها بر اساس طبقه‌بندی‌ها گزارش بگیرید

و از همه مهم‌تر:
می‌توانید بانک‌ها را به هم متصل کنید
مثلاً فیلد پدیدآورنده یک کتاب را از بانک اشخاص انتخاب کنید
و کتاب‌ها را به بانک ناشرین متصل کنید

آن‌چه که در اکسس لوک‌آپ گویند.

اگر نرم‌افزاری می‌یافتم که این کارها را به این سادگی انجام دهد
هرگز وقت خود را برای نوشتن این ابزار نمی‌گذاشتم
ولی ندیده بودم
و ندیده‌ام
اگر شما دیدید، حتماً خبر دهید!

امکانات دیگری هم فهرست کرده‌ام
که به آن بیافزایم
که اگر فرصت شد، کم‌کم...
اما آن‌چه اکنون در اینترنت برای نمایش گذاشته‌ام
در نشانی pdmdemo.ir (با گران شدن هاست دیگر تمدید نکردم و این دمو حذف شد!)
قابل استفاده است و کار راه‌انداز
یک نسخه از آن را می‌توانید در نشانی IUECIS.ir ملاحظه فرمایید
بیش از 23 هزار رکورد اطلاعات در آن وارد شده
در قالب 13 بانک اطلاعاتی مرتبط با هم.

امید این‌که در نامه اعمال ثبت شود و جزء باقیات صالحات محسوب گردد
که غیر آن اگر باشد موجب خسران عظیم است.

پ.ن.
فیلم‌های معرفی نرم‌افزار را می‌توانید در هر کدام از نشانی‌های ذیل مشاهده بفرمایید:

http://movashah.id.ir/help

https://www.aparat.com/v/zo7qE?playlist=280363


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

<      1   2      

جمعه 103 آذر 2

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
فعالیت‏‌ها 2 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X