چهل سال گذشته ساختار هنوز نه اسلامی نه دینی متفاوت از آنچه مطلوب نه بر اساس ضوابط و قوانین الهی دلیل چیست؟ چرا هنوز ساختار جدید طراحی نشده ساختاری که با فرهنگ اسلام سازگار با شعارهای انقلاب همسو موانعی در کار است
چالش حرکت دائمی مکانیک به جراح قلب گفت: تخصّص من از تو بیشتر است. تمام موتور را باز میکنم، طوری تعمیر که تا سالها دیگر عیب و ایرادی پیدا نمیکند، درست میشود مثل روز اول. جراح پاسخ داد: من از تو متخصصتر، زمانی ادعا کن که بتوانی موتور روشن را بدون اینکه خاموش شود تعمیر کنی، کاری که من با قلب انسان میکنم! اداره یک نظام تعطیلبردار نیست. مردم هر روز زندگی میکنند و هر روز نیاز به خدمات حکومت دارند. این یک چالش و مسئله بزرگ است که نمیشود نظام را خاموش کرد، روی چال برد، تعمیر کرد و دوباره به حرکت در آورد. حاکمیت را باید در حال کار و خدمت، آسیبشناسی، عیب را پیدا و علاج کرد، بدون آنکه در فعالیتهای جاری آن خللی بروز کند. پس خروجی بازطراحی نظام حکومتی جدید منحصر در خود «طرح نظام» نیست، بلکه از آن مهمتر؛ باید شیوه و مراحل کِشت و یا نصب این نظام هم مشخّص شود. یعنی روند و گامهایی که بتوان نظام موجود را تبدیل به نظام مطلوب کرد. نظام مطلوبی که نشود جایگذاری کرد، به درد کسی نمیخورد! این جایگذاری تدریجی صورت میگیرد و نیاز به برنامه انتقال دارد. لازم نیست خروجی یک نظام کاملاً طراحی شده باشد، بلکه باید برنامهای برای تحوّل تدریجی نظام فعلی باشد، تا به سمت نظام مطلوب حرکت کند. طبیعتاً هر گامی که پیش رود، نظام مطلوب بهتر فهم شده و تفصیل و دقّت بیشتری پیدا خواهد کرد. میخواهد تونل بسازد، ولی نقشه کامل زمینشناسی را ندارد. جهت را انتخاب میکند و آغاز به کندن. راهبردها را که تعیین کرده، هر جا به مانع برخورد، راهکار را پیدا میکند و میگذرد. مهم این است که برنامه او حافظ جهت حرکت است، تا تضمین کند هر چه زمان بگذرد، به هدف نزدیکتر میشود و از مسیر خارج نمیگردد.
مشکل تجربهنگاری خودرویی در میدان شهر، تنها خودروی موجود. خراب و آسیبدیده. هر که سوار شده به در و دیوار زده. سالها بعد یک نفر میتواند. او توانست خودرو را به سمتی که مایل بود حرکت دهد. همه کنجکاو که چطور؟ - من فهمیدم فرمان آن برعکس عمل میکند! مهندسان تصمیم گرفتند یک خودروی سالم و تمیز برای شهر بسازند. گفتند از تجربه او استفاده کنیم. از رفتار او عکس گرفتند و خودرو را بر همان اساس ساختند: خودرویی ساختند که وقتی فرمان را به راست بچرخانی به چپ حرکت کند و برعکس! آنچه امامان انقلاب* با آن مواجه بودند، در تمام این سالها، پیش از انقلاب و با آغاز نهضت، تا پس از آن و همین امروز، ساختاری التقاطی از نظامهای غربی و شرقی، بومی و غیربومی بوده است؛ بانک غربی، تعاونی شرقی، رانتخواری اما متناسب با فرهنگ ریشهدار اولویت روابط خانوادگی! آنچه آنان ناگزیر به انجام بودهاند، هدایت انقلاب به نحوی بوده که از گذرگاههای حسّاس جهانی عبور کند و برای این منظور از امدادهای غیبی الهی بهرهمند. تجربهنگاری و مستندسازی رفتار و عملکرد امامان انقلاب در چهل سال گذشته البته که ضرورت دارد و کار درستی، اما نمیتواند مبنا و ریشه و زیربنای تولید یک ساختار جدید حکومتی باشد. زیرا صرفاً توصیفگر نسبت عملکرد آنان با ساختار نادرست حاکمیت فعلی است. مبنای اصلی و محوری طرح تحقیق بایستی نصّ و ظاهر قرآن و سنّت باشد. دین اسلام به عنوان محور و مبنای طراحی قرار گیرد. عملکرد امامان انقلاب بیانگر انتظارات و توقّع آنها از الگوی حاکمیت تلقّی گردد و بررسی شود اگر حکومت بر الگوی دینی رقم میخورد، چقدر عملکرد آنها میتوانست با آنچه روی داده متفاوت باشد. وقتی مهندسان خودرویی ساختند که فرمانش درست کار میکرد، نابغه پشت آن نشست و گفت: احسنت، از خودروی خارجی سواری بهتری دارد. این را دیگر هر کدام از مردم شهر که رانندگی بلد باشد میتواند براند و راندن آن نیاز به نبوغ خاصّی ندارد!
[ادامه دارد...]
* «امامین انقلاب» تعبیر درستی نیست زیرا انقلاب ِ فارسی را با امامین که مثنی در عربی است مخلوط کرده اگر عربی باشد باید بگوییم «الإمامین للثورة» و حال که فارسی است باید امام را با الف و نون جمع ببندیم چون زبان فارسی مثنی ندارد.
برچسبهای مرتبط با این نوشته: فلسفه 73 - آقامنیر 117 -
|